fredag 22 mars 2013

Jobbsökarpanik och kvarskattsångest

Jag försöker att hålla humöret uppe men det börjar bli lite svårt. Det här är en minst sagt omtumlande tid i mitt liv. Jag har hittat en kärlek jag inte trodde var möjlig och är på många sätt lyckligare än jag någonsin varit förut men det måste väl finnas en balans i livet, förmodar jag.

Så nu sitter jag här, i skiten. Om lite mer än en månad blir jag arbetslös och idag fick jag beskedet om att jag ska betala femsiffrigt i kvarskatt. Vilken jävla solskenshistoria. Det finns inga avdrag jag kan göra för att lösa det där med skatten och det är inte egentligen en fråga om att någon har gjort fel heller, det är enbart en fråga om att det helt enkelt förväntas att jag skulle ha förstått att jag måste tala om för min arbetsgivare att dra rätt mängd skatt från min lön. Jag antar att det är sånt som står i vuxenmanualen, eller? Någon sådan har jag aldrig fått. Nåja. Det är bara att bita ihop och hoppas att jag hittar ett nytt jobb, för den sortens pengar har jag vare sig liggandes eller inkommandes annars.

Jag har inte råd att lägga energi på att oroa mig för det där med kvarskatten heller för den delen. Min energibudget är så väldigt liten, jag måste verkligen fokusera på att hitta ett nytt jobb i första hand. Jag har beräknat att jag på sin höjd klarar av 2 månader utan inkomst så det börjar bli brådis nu. Men vem vill ha någon som mig?

Jag har inte försvinnande låg självkänsla, jag vet att jag är skicklig och kapabel på en mängd olika områden men på pappret ser jag faktiskt inte så imponerande ut. Jag imponerar i köttvärlden, inte på pappret. Kommer jag bara till en intervju så får jag verkligen chansen att glänsa men vägen dit är lång och kantad av hård konkurrens med utbildning och dokumenterad erfarenhet i bagaget.

Jag har provat att utforma mitt CV på så många olika vis men vad jag än gör och hur jag än formulerar mig så ser resultaten likadana ut: på 10 utskickade ansökningar får jag på sin höjd ett "nej tack". Det är dags att prova något nytt. I helgen ska jag skapa mig själv ett ordentligt hem på nätet.

En wordpressinstallation ligger och väntar på att bli designad och fylld med information. Det ska bli en ganska personlig site, men egentligen något som ska kunna presentera mig ur en lite mer proffesionell synvinkel än vad min blogg och min twitter gör.

Jag återkommer med mer information så fort jag är färdig men tills dess kan ni kika in på min LinkedIn-profil.

1 kommentar:

Camilla sa...

Det är ett stort jobb att söka jobb. Lycka till!