lördag 23 mars 2013

Earth hour

Det är många som inte bryr sig ett dyft om Earth Hour, själv tycker jag att det både är fint och mysigt.  För en och en halv timme sedan stängde jag av elen i lägenheten med huvudstömbrytaren, tände ljus och plockade fram några brädspel.

Jag märkte knappt av att elen var av, ärligt talat. Jag har fortfarande inte slagit på strömmen, jag bloggar från min telefon.

Det får mig att fundera: skulle jag inte kunna göra om det här ett par gånger i veckan? Kanske i mer än en timme i taget dessutom. Öppnas inte kylskåpsdörren under tiden lär inte temperaturen där inne förändras direkt så jag behöver knappast oroa mig för att min mat ska bli dålig.

Att jag som enskild person gör det kanske inte påverkar miljön, men det borde ju synas på elräkningen om inte annat.

2 kommentarer:

lackland sa...

I'm sorry, I have to rain on your parade, but doesn't using the phone kinda defeats some of the purpose of Earth Hour?

Deliana sa...

Lackland: Well, yes AND no. The actual purpose of Earth Hour is to make us think about enviromental issues and about our own part in it. I read somewhere that earth hour doesn't really do much for the enviroment in itself. I think I can be forgiven for starting my phone to write a quick blog post. I did after all cut the power to my apartment for two hours so a few minutes on the phone seems ok. ;)