torsdag 31 januari 2013

Ett nytt äventyr

Så. Idag fick jag svar på en ansökan jag skickade igår. Jag skulle inte kalla det för en arbetsansökan eftersom det inte låg ett betalt jobb i potten. Mina damer, herrar och allting där emellan, från och med någon dag typ ganska så snart kommer jag vara en del av teamet som modererar Electronic Arts svenska och finska Facebooksidor.

Det här är ett uppdrag jag och mina blivande kollegor kommer att göra ideellt. Det tog inte lång tid efter det att jag berättat det här på de sociala nätverken jag brukar innan jag fick en och annan kommentar om att jag borde få betalt för det här. Så här ser jag på saken: jag får betalt, även om jag inte får några pengar. Med betalt menar jag i det här sammanhanget att det lönar sig för mig snarare än att jag får en lönespecifikation varje månad.

Det är först ganska nyligen som jag insett vad jag vill göra med mitt liv, vad jag vill jobba med när jag blir vuxen och det här uppdraget är en av förhoppningsvis många som kommer att ge mig den erfarenheten jag behöver för att nå dit. Jag ser det här som en slags praktik, kan man säga, förutom att jag gör det här för att jag verkligen vill göra det istället för att jag blir tvingad av till exempel arbetsförmedlingen.

Utbildning har aldrig varit ett fungerande alternativ för mig. Jag har ADHD och även om det finns gott om människor med mina svårigheter som klarat sig galant i skolbänken men jag är helt enkelt inte en av dem. Jag har försökt och jag har misslyckats. Jag lär mig bäst i praktiken och av naturliga skäl är det svårt att bli anställd för att göra något man inte har dokumenterad erfarenhet av.

Att moderera en facebooksida kanske inte låter som hjärnkirurgi precis och det är är inte som att jag inte hanterat facebooksidor förut, men det är en ganska stor skillnad mellan att handskas med sidor av den skala jag arbetat med förut och sidor för ett så stor kommersiell aktör som EA som har en betydligt större bredd i målgrupp än de sidor jag hanterat förut. Jag kommer utan tvekan att lära mig en hel del nytt under den här tiden och det kommer att vara ett välkommet tillskott till mitt annars ganska tråkiga CV.

Inga kommentarer: