torsdag 17 maj 2012

Farväl, Räkis.



För 1-2 dagar sedan dog min amanoräka. Jag har inte superstarka emotionella band till mina akvariedjur men lite sorgligt är det allt. Ni akvarister där ute kanske reagerar över att jag skriver räka i singular, för visst trivs de bäst om de är några stycken? Jag hade fler. 2006 köpte jag 3-4 stycken. Amanoräkor blir, som jag har förstått det hela, ca 3 år gamla. Jag tror att det är 2 år sedan Räkis kamrater trillade av pinn.

Jag har ingen aning om hur gamla de var när jag köpte dem, men om vi utgår ifrån att de var födda samma år som jag köpte dem så blev Räkis alltså 6 år gammal. Det är inte så dumt för en amanoräka, det!

Jag har ett gäng Crystal Red-räkor i ett annat kar och i och med Räkis bortgång har jag äntligen en ursäkt att köpa fler räkor och framförallt: en ursäkt att dela med mig av den här fina bilden jag tog 2006 på Räkis (som gömmer sig bakom mossan) och en av hennes kamrater.

1 kommentar:

Linda sa...

Jag hade också ett akvarium förut, tyvärr så blev det för varmt i lägenheten på somrarna så då dog alltid hälften av fiskarna :( Så få tröttnad ejag tyvärr...

men räkor var jätteroliga! De livade upp hela akvariet!