onsdag 22 september 2010

Nationalitetsförvirringen upphör!

Nu förstår jag äntligen hur det ligger till. Jag är finsk medborgare och har aldrig varit något annat. Någonstans i mitten av mitt liv rådde det stor förvirring och mina föräldrar trodde att jag hade fixat det, samtidigt som jag trodde att de hade fixat det när jag var liten. Inget fel har alltså begåtts av myndigheterna i frågan kring min nationalitet.

Däremot så måste något ha blivit fel någonstans, för jag har röstat i två riksdagsval tidigare och eftersom jag inte är svensk medborgare så är jag inte berättigad till att göra det. Har vallokalernas personal varit så slarviga i de tidigare valen jag röstat i? Jag ämnar kontakta valmyndigheterna och ta reda på hur det ligger till.

Kvar finns bara ett mysterium: systern som inte finns. Länsstyrelsen hävdar bestämt att jag har en syster född 1984, skatteverket säger att det inte existerar en sådan person. När jag hör mig för kring mina bekanta verkar det rätt så vanligt att länsstyrelsen har felaktiga uppgifter kring sånt här . Det känns ju inte helt bra.

Så här sitter jag, snart 28 år, och upptäcker att jag inte är svensk medborgare samtidigt som ett parti som SverigeDemokraterna kommer in i riksdagen. Nu är bara frågan om jag ska ansöka om svenskt medborgarskap eller helt sonika "flytta hem"...

2 kommentarer:

rebellkatten sa...

Verkligen skumt det där med att du fått rösta tidigare. Och systern. Det kanske är nått liknande att sätta ut sina barn till vargen, länsstyrelsen sätter ut dem i andra familjer istället.

Hamu sa...

Jag vägrar välja Nice eller Inte nice idag för nu blev det så paradoxalt. Glad att det "ordnade" upp sig, men ja.. stanna kvar i Sverige. Om du nu inte vill ha gäster i Finland!