tisdag 30 mars 2010

Tutorial: Från Herrtischa till Damtischa

Hittat din drömtischa men den finns bara i herrmodell? Inga problem, det är bara att sy om den. Det tar inte ens en halvtimme om du är vän med din symaskin. Det du behöver:

  • En topp att använda som mall
  • En tröja att sy om
  • Papper och penna
  • En skräddarkrita
  • Sömnadsverktyg: Symaskin (helst med elastisk söm, alternativt overlock) , sax, knappnålar och tråd.
Börja med att vika både tröjan du ska sy om och tröjan du använder som mall på mitten, vertikalt. Lägg mallen ovanpå omsömnadsobjektet och rita av. Var noga med att t-shirten du ska sy om ligger plant och att alla kanter och sömmar ligger ihop så att du får ett jämnare slutresultat. Klipp ca en halv cm utanför längst linjerna du ritat. Nu kommer det kluriga.

Lägg ett papper på en mjuk yta, som till exempel en strykbräda eller på en sittkudde. Lägg tröjan du använt som mall på pappret, släta ut ärmen så mycket du bara kan och sätt knappnålar längst med sömmen. På det här sättet får du en perforerad linje att följa med pennan istälelt för att försöka vika tyget åt sidan medans du ritar av svåråtkomliga vråer, smart va? Det här är ett bra knep när man ska rita av ett par byxor också, till exempel.

Rita av ärmen längst de yttre kanterna (kom ihåg vilken sida som är mot vikt kant) och ta sedan bort kanppnålarna. Fyll i den streckade linjen.

Tröjan jag använde som modell hade lite för snäv ärm, men jag var nöjd med hur ärmhålet var, så jag passade på att göra lite modifikation. Jag ville ha en ärm som var nån cm längre och lite vidare, så jag klippte ut mitt utritade ärmmönster och klippte en massa jack i det, delade ut det som en solfjäder och ritade av på ett nytt papper. Det här är bra att göra även om du är nöjd med hur ärmen sitter eftersom tyget man använder för herrmodellen av t-shirtar tenderar att vara lite midre stretchigt än det man har i dam-toppar.

Lägg ut ditt ärmmönster på de avklippta ärmarna från tröjan du ska sy om. Var noga med att tyget ligger slätt och jämnt längst med fållen. Rita av och klipp ut ca en halv cm utanför linjen.

Eftersom ärmen är lite större än ärmhålet behöver vi rynka den lite innan vi syr fast den. Enklaste sättet att göra det på är att sy två raksömmar tätt intill varandra och sedan dra i övertråden på bägge sömmarna. Det behöver inte rynkas mycket alls, bara så ärmen passar in i ärmhålet.

Sy fast ärmarna mot ärmhålen först, räta mot räta, och sy sedan ihop tröjan i sidorna, från fållen längst ner ända ut till ärmen. Klipp bort alla trådändar och dra bort överblivna rynktrådar. Färdig!



Hoppas min tutorial är någon till hjälp! Fråga gärna om det är några oklarheter, jag svarar om jag kan.

Inga kommentarer: