tisdag 30 mars 2010

Chokladmuffins med blåbär

Blueberry Chocolate cupcake

När jag vann i ett chokladlotteri på jobbet förra veckan lovade jag att baka något med chokladen. Dagarna gick och chokladhögen blev allt mindre och mindre. Till sist fanns bara en kaka kvar: Lindts mörka choklad med blåbär. Efter lite funderande kom jag fram till att kladdkakemuffins med inslag av blåbär måste bli en hit, och det blev det. Jag har inte själv hittat på receptet från grunden, jag har kombinerat ett par olika jag hittat runtom på nätet.

  • 2 stora ägg (om de är riktigt små, ta 3)
  • 2 dl strösocker
  • 100 g Smör
  • 1 dl ljus sirap
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 dl kakao
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 nypa salt
  • 1 kaka Lindt Blueberry Excellence (100 gram)
  • ½ dl blåbär (plus ca 1 dl till garnering)
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Smält smöret och blanda med sirap, blanda sedan ner det i äggsmeten.
Blanda de övriga torra ingredienserna och vänd försiktigt ner det i smeten.
Smält chokladen (i vattenbad) och rör ner det i smeten tillsammans med blåbären.
Häll smeten i muffinsformar och grädda i ca 12 minuter i 175 grader.
När muffinsen svalnat lite kan du fylla i gropen som blir med blåbär.

Chokladen från Lindt smakar i sig redan väldigt mycket av blåbär, men lite extra skadar ju aldrig och om inte annat ser det ju väldigt tjusigt ut. De här muffinsen kommer jag nog baka fler gånger. Blåbär+ choklad = Sant.

1 kommentar:

Sandra sa...

nu vet jag vad jag ska baka på fredag! :D *tackar för receptet*