fredag 8 maj 2009

Tutorial: Örhängesförvaring

Jag skulle städa häromdagen men kom av mig lite. Jag plockade upp örhängen som låg utspridda runtom i hela lägenheten och insåg att jag inte har någon vettig förvaring för dem. En liten träkista är vad jag använt hittills men där ligger de inte särskillt bra. Det är svårt att få överblick över dem och svårt att hitta matchande par i kaoset.

Material: En ram, en bit kartong i samma storlek som ramen, några bitar qviltvadd eller skummgummi, några knappnålar med litet huvud, ett färgat tyg och en lika stor bit spetstyg.

Välj ut en ram, jag tog en ram vars glasskiva gått sönder, och klipp ut en bit kartong med ramens rygg som mall. Klipp till vadd och tyg så det är några cm större än kartongen, kanske 3 cm större åt alla håll. Klipp till qviltvaddet eller skummgummit i samma storlek.

Lägg spetstyget slätt på bordet, med det färgade tyget ovanpå och till sist kviltvaddet. Placera kartongbiten mitt på tyghögen och vik upp tygerna mot baksidan av kartongen och sätt en nål i varje hörn för att hålla fast. Du kan naturligtvis sy istället för att använda nålar, jag föredrar att nåla eftersom det är lätt att justera spänningen allteftersom, samt att det blir lättare att plocka isär och återanvända tyget till annat senare. Spänn tyget ordentligt medans du viker upp och nålar så tyget inte ligger i fula veck på framsidan.

Lägg den tygklädda kartongbiten i ramen, sätt fast ramens rygg och vips så har du en snygg förvaring för örhängen.

Mitt enda problem nu är att jag behöver nog en större ram när jag väl hittat alla mina örhängen, många par ligger nog fortfarande och gömmer sig här och var i lägenheten. Hur som helst blev det lite för rörigt med svart spets, så många av mina örhängen är ju ganska mörka, det är svårt att se dem ordentligt. Jag hade dock ingen ljus spets hemma och man tager ju som bekant det man haver.

4 kommentarer:

Anna sa...

Smart idé! Jag skulle också behöva en vettig smyckeförvaring, främst till alla halsband som jag aldrig använder för att jag aldrig hittar dem, och för örhängena som jag tror ligger någonstans i badrummet.

Lithia sa...

Supersmart förvaring. När vårt sovrum blir klart (just nu sover vi i vardagsrummet) skall jag göra något liknade och sätta på väggen. Det borde gå att göra något liknade och skruva i krokar också så man kan förvara halsband och armband hängande också...jag retar mig alltid på att de ligger i min smyckelåda och trasslar ihop sig med varandra...

Kul att springa på dig idag förresten, så synd att jag var så stressad, var på väg till sista tåget hem (bor lite avigt till, mitt ute i skogen ;) )

Julia sa...

Jag vill inte ha mina örhängen framme, och har både en fin pigtittare med massa lådor och ett vacker liten asiatisk mini-byrå som får agera organisation, men jag gillar't ändå!

Deliana sa...

Lithia, det var skoj att springa på dig! Jo jag har haft massor av idéer kring det här nu, ska på ram-jakt snart, och krok-jakt. :) Det var skoj att springa på dig och jag förstår, jag bor ju i själv o Enköping så. jag var just i den stunden på väg till C.U.M Clubwears modevisning på Patricia, anars hade jag också haft bråttom till ett sista tåg hem. ;)

Julia, Jag hade mina i söta kistor innan men det blir så rörigt känner jag. Men hade jag en pigtittare skulle jag nog nyttja den som förvaring istället. Pigtittare är fina. :)