onsdag 13 maj 2009

tutorial: ADHD-tischan

Den här T-shirten gjorde jag för några år sedan. Den har legat bortglömd I garderoben ganska länge nu. Den hade nog legat kvar om det inte var för att det börjar närma sig tvätt-tid och jag behövde gräva djupt I garderoben för att hitta något att ha på mig. Den blev väldigt uppskattad på jobbet och det slog mig att det kanske kunde vara något att dela med sig av här på bloggen. Den var väldigt enkel att göra, jag använde mig av en färdig t-shirt eftersom jag,som många vet vid det här laget hatar att sy överdelar.

Du behöver en t-shirt och lite tyg i kontrasterande färg. Rita ut bokstäverna eller bilden spegelvänt på avigsidan av den kontrasterande tygbiten.

Nåla fast det kontrasterande tyget på t-shirtens avigsida där du vill ha motivet och sy med en lagom tät raksöm längst bokstävernas konturer. Sen börjar det roliga.

Vänd t-shirten rätt och klipp bort tyget I bokstäverna, gör det gärna lite slarvigt och slitigt, det blir bara snyggt. Klipp bort överflödigt tyg på insidan.


Det märkliga är att det här är den enda tröjan av det slaget jag gjort, trots att resultatet blev så bra och det var så enkelt. Känner mig lite inspirerad, jag har blivit t-shirt-frälst på nytt och det är så tråkigt att ha samma tröjor som alla andra. Kanske blir nästa projekt en watchmen-tröja? Gul lack skulle nog göra sig riktigt bra för det projektet.

Inga kommentarer: