onsdag 15 april 2009

På tåget tidigt på morgonen.

Klockan är 07:45 och jag sitter på ett tåg på väg till jobbet. Jag har inget w-lan, jag åker inte första kalss och jag är för snål för att vilja betala en massa för bara 40 minuters nät-tillgång. Så pass beroende är jag inte. Det är så ofta jag känner mig inspirerad till att skriva när jag sitter på tåget, speiellt på tåget hem. Jag får massor av idéer och det där surrandet verkar stimulera mig på ett positivt sätt. Jag känner mig lugn, fokuserad och kreativ. Jag tror att det har något att göra med en känsla av trygghet från barndomen. Jag åkte mycket färja och båt som liten, där fanns också alltid det där dova surrandet i bakgrunden.

Så här på väg till jobbet känner jag mig kanske inte sådär jätteinspirerad men jag känner ändå mer ro att sitta och skriva än jag känner hemma, bland alla måsten och det kaos som fortfarande råder där hemma sådär mitt i min stora organiseringsprocess.

Min laptop är inte den nyaste och smidigaste av maskiner. Den har några år på nacken och är rätt så otymplig i storleken men den räcker för det jag brukar göra på den. Oftast har jag den kopplad till TV'n för att titta på film eller tv-serier, framöver tror jag den blir brukad mer som skrivmaskin.

I den senaste ominstallationen jag gjorde glömde jag visst bort att installlera vissa nyttoprogram, däribland en bra ordbehandlare vilket är varför jag skriver det här i gamla goda notepad. Som så många andra har jag haft piatkopierade versioner av office på mina datorer. Ärligt talat vet jag inte om jag behöver så snitsig programvara bara för att skiva lite text så jag ska nog se mig om efter något annat. Inte för att jag är rädd för att piratkopiera efter första april utan för att jag tycker om freeware.

Har ni några idéer på bra ordbehandlare som är gratis? I gengäld kan jag tipsa om mitt favoritprogram för att skapa vektor-baserad grafik, inkscape. Det är gratis, enkelt och smidigt, just the way I like it.

När det här inlägget väl når bloggen lär det vara sen eftermiddag. Jag tycker det känns vansinnigt konstigt att inte blogga "live" men jag har förstått att många gör så att de skriver inlägg för att publicera senare. Jag borde egentligen anamma idéen, på så vis kanske det blir ett inlägg om dagen istället för fem på en dag och sedan inget på en vecka... Antingen det eller börja betala för att komma åt SJs w-lan, då skulle jag helt plötsligt börja betala för att blogga och det blir ju lite snett.

4 kommentarer:

inadequate sa...

Open office är jättebra och helt gratis. (:
http://sv.openoffice.org/

Unknown sa...

Jag kör med PSPad när jag vill pyssla med vanlig text. Eller OpenOffice är ett gratis "Office" paket.

http://www.pspad.com/
http://www.openoffice.org/

Deliana sa...

Tack för tipsen!

lackland sa...

Oh, and openoffice ;)