söndag 8 mars 2009

lovecraft-afton på SF-bokhandeln

Så i fredags var det Lovecraft-afton på bokhandeln. Mattias Fyhr, lovecraft-fetischisten som nyligen översatt HP Lovecrafts Anteckningsbok, var hedersgäst tillsammans med Lovecraft-experten Martin Andersson. Jag visste inte riktigt vad jag kunde förvänta mig eftersom jag aldrig varit på den här sortens tillställningar förut. Det började med att Mattias berättade om hur det var att resa till Providence och uppleva Lovecrafts hemstad. Mattias hade tagit massor av bilder och hade lite filmsnuttar att visa också, bland annat från kyrkogården där Lovecraft finns begravd. Det var jätteintressant att få se platserna, om än så bara på bild, och höra vilka anknytningar Lovecraft hade till dem. Sedan följde en slags frågestund kring Lovecraft och hans berättelser. Det hela avslutades med högläsning ur Anteckningsboken, vilket var ett ganska roligt segment. Anteckningarna är numrerade i boken och publiken valde själva ut nummer på måfå som Ulf, en arbetskamrat på bokhandeln, sedan läste upp.

Den enda kameran jag hade tillgänglig var min mobiltelefon, så ni får ursäkta att bilden till det här inlägget inte är i det skarpaste laget. Aftonen i sig var för övrigt väldigt lärorik för att inte tala om rolig. Jag köpte givetvis boken och fick den signerad av Mattias Fyhr, Lovecraft själv fanns inte tillgänglig för signering men man tager vad man haver. ;)

Efter tillställningen gick vi på en lång vandring, på jakt efter en pub som kunde husera 14 pers sent en fredagskväll. Det blev några varv runt kvarteren men till sist fann vi det vi sökte på Sjätte Tunnan. I sällskapet fanns jag och min älskling, arbetskamraterna, Lovecraft-experterna samt några tillhörande vänner. Det hände inget särskillt under kvällen som så, det var hemskt trevligt att träffa lite nya människor och under så trevliga omständigheter, men stundtals kände man sig minst sagt bortkommen.

Där sitter jag, som inte ens har gymnasiebetygen fixade, omringad av akademiker. Ser de ner på mig? Är det bara i mitt eget huvud? Jag vet inte, men det kändes som att vissa av dem liksom ändrade ton så fort de hörde att jag inte var akademiker, att jag bara råkar jobba på bokhandeln. Jag vill förtydliga att vare sig Mattias Fyhr eller Martin Andersson kändes elitistiska på det viset, de var hur rara som helst och jag hoppas jag stöter ihop med dem igen någon gång.

Mattias Fyhr har för övrigt skrivit en annan bok som heter "Död men drömmande" som jag tänker köpa. Det är den första (och hittills enda tror jag) svenska boken skriven om Lovecraft. Det låter vansinnigt intressant och blir ett fint komplement till anteckningsboken jag köpte.

Apropos Lovecraft kan jag tala om för er att namnet på min blogg är hämtad från rollspelet Call of Cthulhu. Vi spelar givetvis i 20-talsmiljö och Ms Melissa Brown är den karaktär jag spelat från och till i sisådär 8 år nu. Varför är det synd om henne? Låt oss bara säga att hon har förlorat en hel del Sanity Points under åren.

4 kommentarer:

Magister sa...

Kul att du hade roligt! :-) Det hade jag också.

Man bör hålla i minnet att Lovecraft själv inte hade någon högre utbildning och inte ens någon highschool-examen, eftersom han var tvungen att hoppa av på grund av ett nervöst sammanbrott. Och hans brevvän, den briljante novellisten och poeten Clark Ashton Smith (IMO 1900-talets störste poet), hoppade av skolan när han var 14 eftersom han ville bli poet och inte ansåg att skolan kunde hjälpa honom med det (han kompenserade genom att läsa Encyclopedia Britannica och Oxford Unabridged Dictionary från pärm till pärm, och tog sig så småningom igenom VARENDA bok i det lokala biblioteket). Och det funkade ändå! :-)

Japp, Död men drömmande är den hittills enda boken om Lovecraft som skrivits på svenska. Den är mycket bra (och det säger jag inte bara för att jag finns omnämnd i den). ;-)

Vänliga hälsningar
Martin

Deliana sa...

Martin! Vad roligt att du hittade hit och tack för de uppmuntrande orden. Du är en _outtömlig_ källa på information" Jag har förresten kikat runt lite efter boken du tipsade om. Den ska beställas så snart jag kan rättfärdiga det ekonomiskt. ;)

Magister sa...

:-) Jo, jag brukar dagligen googla på "Lovecraft" på svenska och begränsa sökningen till det senaste dygnet, och i dag hittade jag alltså hit.

Det kan för övrigt vara intressant att hålla ett öga på University of Tampa Press under det kommande året. De ska snart släppa en jättestor (700+ sidor) uppdatering av Joshis Lovecraft-bibliografi (första utgåvan kom 1981, och det har hänt en del sedan dess), följd av en annoterad utgåva av The Case of Charles Dexter Ward.

Barlow, som Lovecraft skrev så intressanta brev till, var för övrigt själv fantasyförfattare; hans samlade produktion (han slutade skriva när han var 21, så det blev inte så mycket) finns här: http://www.hippocampuspress.com/other/eyes_of_the_god.html

Yrs
Martin

Deliana sa...

Det förklarar saken! SÅ om jag vill få tag på dig utan att leta så skriver jag "lovecraft" i bloggen så dyker du upp. Som bat-signalen ungefär. ;)

Jag tackar så mycket för tipsen!