söndag 8 februari 2009

Stadigt mellanlägg; ett hemmabygge

Jag ska skriva lite om något jag nämnde häromdagen, nämligen stadiga mellanlägg till väskor och dylikt. Jag föreställer mig att det här är något som man ofta gör men som man generellt inte får lära sig på sykurser. Om man ska sy en väska eller till exempel ett magdansbälte vill man ju gärna använda ett väldigt grovt tyg som bas/mellanlägg, men det är inte alltid lätt att hitta.

Jag brukar ta 3-6 lager av något bomullstyg jag har hemma, eller kanske bordsfilt som på bilden i dagens inlägg. Jag nålar ihop dom och syr runt kanterna med sicksack. Sedan fortsätter jag att sy sicksack över hela stycket, fram och tillbaka, åt alla håll och kanter. Det är ett jättebra användningsområde för tygsnuttar man annars inte vet vad man ska göra med eftersom de är för fula eller för tråkiga. Om man dessutom har massor av tråd i hiskeliga färger är det här ett bra sätt att nyttja det. Stycket på bilden ska bli botten i min nya handväska.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jättesmart, jag gillar den här sortens återvinning! Detta ska jag lägga på minnet!