fredag 6 februari 2009

Med kaos som redskap

Jag är fullkomligt övertygad om att jag inte kan skapa om det inte är fullständigt kaos runtomkring mig. Så fort jag börjar med misnta lilla projekt breder jag ut alla sömnadsattiraljer över hela lägenheten. Jag har börjat med min väska nu i alla fall, och det syns. Jag tänker bespara er helheten, men en detaljvy över strykbrädan delar jag med mig av. Det är svårt att föreställa sig, men plastslangen och de där minst sagt ojämna tygbitarna ska bli väskhandtag.

Den senaste väskan jag sydde var den blommig jag kom i andra plats med på en tävling arrangerad av Sysidan. Det var i somras. Otroligt vad snabbt tiden går! Jag som tycker så mycket om att sy väskor, varför har det tagit sådan tid innan jag gjort en ny? Jag har så många små projekt på gång hela tiden, jag roterar mellan olika kategorier liksom. Väskan jag gjorde sist hittar du om du klickar här.

Väskan jag ska sy nu får likadana handtag fast i lila sammet istället för vitt skinn. Plastslangen jag använder i handtagen kommer från Bauhaus och kostar runt 4-6 kronor metern. Hett tips tycker jag.

Modellen på min nya väska ska vara lite mer hobo-stuket, som den här väskan till vänster som jag sydde förra sommaren. Den väskan är jag egentligen väldigt nöjd med förutom en sak: lacken jag använde till handtagen får den att se lite plastig och billig ut. Synd, för jag älskar verkligen tyget. En vacker dag ska jag orka sy om den, kanske ge den lite fint skinn istället. En fiffig sak med den är att den går att vända ut och in, om man vill. Ljusblått är dock inte riktigt min grej så jag begriper inte riktigt varför jag ens gjorde den funktionen.

När väskan sedan är klar kommer jag troligtvis go bananas med tygresterna och göra matchande necessär och laptop-fodral...

Inga kommentarer: