fredag 19 december 2008

Julstressens slutspurt


Imorgon bär det av till Finland. Det innebär att idag är min sista chans att hinna färdigt med allt. Julklapparna är färdiga, alla utom de några av de ätbara. Lussebullar och knäckebröd har ni redan sett, men idag vill jag presentera: julgodiset!

Chokladasken på bilden ska en väldigt speciell vän få innan jul, pojkvännen får äran att leverera den eftersom jag själv är i Finland just då.

Högst upp, de bruna, har vi minttryffel rullad i riven choklad. Under dem har vi gräddkolor. Gräddkolorna ligger runt, och över, vanliga chokladtryfflar rullade i riven mjölkchoklad och riven vit choklad. De ljusbruna som det finns blott 4 av är glöggtryfflar rullade i pepparkakssmulor och garnerade med ett russin vardera.

Jag har inget speciellt recept jag följer när jag gör tyfflar, proportionerna känns inte jätteviktiga men jag brukar göra mina ungefär som i det här receptet: Allt om mat - pepparkaksbollar.

Den söta asken godiset ligger i är köpt på Klädhuset M för 24 kronor, om jag minns rätt på priset. De tkan ha varit 29 kronor.

Ett till julgodis ligger och stelnar i frysen just nu, hemmagjorda hjärtformade nougatpraliner. Bild kommer självklart på dom också, om de bara behagar att bli klara nån gång. Foto på själva julklapparna kommer nog på julaftonskvällen för att inte riskera att någon går in här och läser vad de ska få i julklapp.

4 kommentarer:

Anonym sa...

" att någon går in här och läser vad de ska få i julklapp. " känner mig träffat.... hi hiii...mvh.mamma ... ps.längtar till julen , att vi får smaka alla go"saker som du har gjort...

Jules sa...

Ljuvligt julgodis *ler* Jag har sagt det tidigare - du ä rså himla kreativ *ler*
Ha en underbar jul eller som man säger i Finland (med risk för stavfel) Hyvää joulua :)

lackland sa...

God jul och gott nytt smör ;)

Deliana sa...

Jules, tack, och detsamma! Hyvää joulua :)


Lackland, hahaha, mamma hälsar: Hyvää Joulua ja Ei Saa Peitää :D