måndag 8 december 2008

Julstress?

Julpysslandet är i full gång här, och det mesta av det jag syr kan jag inte ens skriva om här i bloggen. Det är så frustrerande att jag knappt kan skriva här över huvudtaget! Det jag kan skriva om däremot är ju det jag pysslat ihop till mig själv.

Ett förkläde har jag inte gjort än, men jag har påbörjat en brödkorg och en grytvante. Från början var min tanke att göra grytvantar och brödkorgar till hela släkten mer eller mindre men jag begränsar mig till pojkvännens föräldrar och hans farmor samt min farmor, mina föräldrar gör jag i slutändan något annorlunda till. Ärligt talat mest för att jag vill kunna skriva om några av mina julklappsprojekt i bloggen och mamma läser den ju dagligen. ;)

Först och främst vill jag prata om bilden högst upp. Det du ser på bilden är en ofärdig hjärtformad grytvante. Idéen är inte min, jag har skamlöst snott den från vem det nu än är som först började göra sådanna här. Jag ser dom övrallt på nätet och de verkar hemskt praktiska och väldigt söta. Den är fodrad i två lager skurduk från ÖB (7,50 kronor per duk) och är i övrigt sydda i rött och beige linne. Den är klar nog att användas, men den ser ju inte så fin ut än... Det som saknas är snedslå i samma röda färg. Jag har väldigt lite kvar av just det där röda tyget så att göra egen snedslå är inte ett alternativ. Imorgon får det bli en tur till den lokala tyghandeln i jakt på röd snedslå, samt material till föräldrarnas julklappar när jag ändå är där.

Bilden till vänster kan du klicka på för att se i större version. Det är botten till en tygkorg. Det första jag någonsin broderat med min symaskin. jag blev så tagen av hur enkelt man kunde få ett så vackert resultat av bara lite raksöm så det kan hända att det blir mer av den varan i framtiden. Brödkorgen är väl lika mycket tänkt till nötter eller kakor, bröd äts ju inte så mycket i det här hushållet. Den är sydd i samma tyger som grytvanten . Den blir beige på insidan och röd på utsidan, med kanten nervikt för stadga och för att det helt enkelt är fint med en nervikt kant. Mer om brödkorgen kommer såklart när den är färdig. Just nu sitter jag fast därför att jag fick slut på mellanlägg. Jag ska ju ändå till tyghandeln imorgon, som tur är.

Vad har jag mer pysslat med då? Julkorten såklart. Jag har nu en hel hög med stjärnor och hjärtan som jag smått börjat limma ihop med papper och kartong, senast fredag tänkte jag skicka iväg alla mina julkort. Mest nöjd är jag med de hjärtan jag gjort. Så pass nöjd att jag kanske struntar i stjärnorna och gör fler hjärtan till julkorten istället, jag har ju fortfarande tid. Jag har några julkort att skicka utomlands och dem borde jag kanske skicka snarast för att vara säker på att de hinner fram...

Hur går det med era julförberedelser?

1 kommentar:

Monika pysslar sa...

Vad mycket du hunnit med :)
Vilken smart ide att dekorera med raksöm. Den iden kanske jag lånar. Borde hunnit med mer julpysslande än jag gjort. Men jag får väl sitta där dagen innan julafton gissar jag ;)