onsdag 24 december 2008

Hemligt skrin i bokhyllan, fickpluntegömma


Såhär ser alltså pappas julklapp ut. Det är en fickpluntegömma i en gammal bok. Jag stukade nästan pekfingret i skapelseprocessen men det var ändå inte särskilt svårt arbete och resultatet blev super.

Det du behöver är:
  • En bok. I mitt fall är det en bibel från 1800-talet som jag köpte för 60 kronor på ett antikvariat.
  • Trälim
  • Pensel
  • Vatten
  • Skalpell (gärna flera blad, man kan bryta några i processen)
  • En ängels tålamod
Jag började med att noggrant mäta ut hur stora hål jag behövde göra för fickpluntan, tratten och snapsglasen. Gör gärna ett litet test genom att skära ut enligt måtten i ett reklamblad eller något så kan du använda det som mall sen.

Sedan skar jag med en skalpell. Och jag skar. och skar, och skar. Några sidor i taget och sedan vek jag undan de sidor jag skurit, hela tiden noga med att bokens rygg är i ungefär samma position så att inte hålen blir snedsställda. Det är väldigt lätt hänt, tro mig.

När jag var färdig med det tog jag ett glas och hällde ganska mycket trälim i som jag spädde ut med lite vatten så deet fick en lite mer flytande konsistens. Sedan penslade jag bokens sidor så att den inte går att bläddra i. Jag tog på kanske 3-4 lager lim. Sedan tog jag lite sandpapper och jämnade till mina hål i boken.

För att man lätt ska få ut pluntan ur hålet (som blev lite lite för tight i det här fallet) tog jag lite satinband och limmade fast ungefär där korken på pluntan ska ligga, sen penslade jag insidan av hålen med limblandningen. När det hela hade torkat sedan tog jag en liten liten mässingsspik och spikade genom satinbandet så att den säkert sitter kvar när man drar i den för att få ut pluntan.


Jag blev hemskt nöjd med det här projektet och bestämde mig för att göra en till mig själv också. Om inte flera. Det skulle se så trevligt ut med en massa gamla böcker som ligger och "skräpar" överallt istället för udda lådor och skrin.

3 kommentarer:

Bella sa...

Tufft jue! ;)

Och supertack för det underbara julkortet! Det är jättevackert *kram*

Deliana sa...

Vad skönt att det blev uppskattat :) *stor kram*

Unknown sa...

sjukt het! keep the pyssel goin'