måndag 22 december 2008

Frivoliteter: Lektion 4 - Ditt första projekt

ÄNTLIGEN kommer mönstret på stjärnan. Det här är perfekt som nybörjarprojekt och mönstret är lätt att komma ihåg. Vad vi börjar med är en klöver. En klöver, eller clover på engelska, består av 3 stycken ringar. Man gör ingen kedja mellan dom utan sätter igång med nästa ring så tätt mot slutet på den förra som möjligt.

Eftersom det finns fler frivolitetsmönster på nätet på engelska än på svenska så skriver jag mönstret på engelska.

I slutet av mönstret skriver jag att man ska knyta fast i basen på den första klövern. Det här kan jag inte komma på något bra sätt att förklara. jag knyter bara fast garnet i basen på den första klövern och sedan brukar jag fuska och lägga en droppe superlim på knuten och klippa av överflödig tråd. Egentligen ska man väva in garnändarna med en virkkrok eller en nål men jag har inte tålamod nog.

Den här stjärnan är ett perfekt nybörjarprojekt. Det första jag gjorde var en sådan här stjärna. Om du vill hänga upp den kan du antingen knyta dit en garnbit i efterhand eller så kan du göra som jag och göra en av de mittersta picoterna på en stor ring jättelång

Ordförklaringar:
R: Ring - ring
P: Picot -liten ögla mellan knutar.
C: Chain - kedja
J: Join - fäst, oftast i sammanhanget att man ska fästa genom en picot från en annan del av arbetet.

***

Beginner star

R: (4, p) x5, 4
R: 4, j with last p of previous R, (4, p) x5, 4
R: 4, j with last p of previous R, (4, p) x4, 4

C; (3, p) x6, 3

;
R: 4, p, 4, j with 4th p of previous r, (4, p) x3, 4
R: 4, j with last p of previous R, (4, p) x5, 4
R: 4, j with last p of previous R, (4, p) x4, 4

C; (3, p) x6, 3
;

repeat from ; to ; 3 times.

R: 4, p, j with 4th p of previous R, (4, p) x3, 4
R: 4, j with last p of previous R, (4, p) x5, 4
R: 4, j with last p of previous R, (4, p) x2, 4, j with the second picot in the first ring, 4, p, 4

C; (3, p) x6, 3. Tie into base of firs clover

***

Frågor? Ställ dom i kommentarerna.

2 kommentarer:

Camilla sa...

Tack för en bra beskrivning, både av grunderna i att knyta frivoliteter och beskrivningen av stjärnan. Nu har jag gjort min första stjärna. http://camillastankar.blogspot.com/2011/02/frivoliteter.html

Tobias sa...

Vilken bra beskrivning! Jag har insett att jag saknar frivoliteter på min blogg 365 saker du kan slöjda (www.365slojd.se) - Skulle du kunna tänka dig att ha med din beskrivning på 365slöjd? Självklart skriver jag vem som gjort den och länkar hit. Hör gärna av dig isf. till tobias.havaas(a)vgregion.se