lördag 8 november 2008

Temari!


Mitt förta taffliga försök att göra en temari. Den är fruktansvärt ojämn men å andra sidan blev jag klar med den klockan tre på natten. Vad är då en temari undrar ni nu. Temari är en traditionell japansk konstform som har sina rötter långt bak i historien. Jag är inte tillräckligt insatt för att skiva någon kortfattad historia om det här hantverket ännu, det finns mycket information att hämta på nätet om man inte är rädd för det engelska språket. Två bra sidor är dessa:

http://www.temari.com
http://www.temarikai.com/

Inspirationen till att prova på det här fanastiska hantverket kom från en tjej på sysidan, Sara från Uppsala, som visade upp sina fantastiska temaris i sitt galleri på sysidan. Om du bor i Uppsala och är sugen på att lära dig med om temaris så kan jag tala om för er att Sara håller kurser via medborgarskolan. Hon är verkligen jätteduktig och om det inte kändes för långt att åka för mig så skulle jag skrivit upp mig på en av hennes kurser. Tänk om man ändå kunde vara så skicklig som hon är!


Mitt julpynt iår kommer att ha ett textilt tema och jag har i ett par år planerat att göra julgranskulor lindade i garn för att ge intrycket av garnnystan som hänger i granen. Tack vare Sara blev det lite mer självklart för mig hur mina julgranskulor ska se ut. Jag vet inte om tofs och upphängningsögla riktigt hör till en vanlig traditionell temari men jag kände att det passade i just det här fallet ändå.

Inga kommentarer: