onsdag 12 november 2008

Sömnadsböcker jag vill ha!

Eftersom jag inte har några nya alster och projekt att visa upp just nu tänkte jag dela med mig av några sömnadsrelaterade böcker som väcker mitt habegär. Jag älskar böcker och jag har hyfsat nyligen börjat samla på mig sömnadsrelaterade böcker. Samtliga böcker hittade jag på http://www.bookdepository.co.uk som jag blev tipsad om häromdagen. De har ett jättestort sortiment, nästan skamligt låga priser och fri frakt världen över. Klicka på bilderna för att komma till objektets sida hos BookDepository. Ibland refererar jag till kundrescensioner på amazon.co.uk eftersom de har oerhört mycket information, men i allmänhet rekommenderar jag bookdepository enbart på grund av prisskillnaderna vad gäller frakten. Alla titlarna är på engelska.

Couture Sewing techniques av Claire Schaeffer.
Enligt läsarnas egna rescensioner på amazon.co.uk är den här boken ett måste för den som vill ta sin klädsömnad till en högre nivå och för den som vill veta mer om vad Haure Couture innebär. Den är fylld med steg-för-steg-instruktioner och förutom rent teknisk information innehåller den tydligen bra artiklar om många av våra största designers och vad det är som gjort just deras design till haute couture. Jag tror personligen inte att jag har tålamodet eller nivån av talang för att skapa äkta haute couture, men beväpnad med den här boken kan jag säkerligen lägga till det där lilla extra till mina små, och ibland stora, projekt. Ett stort plus är att BookDepository (och amazon) har lagt upp några exempelsidor från boken så att man ka tjuvkika innan man slår till. Ynkliga £10.09 kostar denna, inklusive frakten om man köper den från BookDepository.

Making Vintage Bags av Emma Brennan.
Den här söta lilla boken innehåller 20 mönster på väskor inspirerade av 20-50-talet. Nog för att jag kan göra mina mönster själv men till och med jag behöver lite inspiration ibland, även på det tekniska planet och väskan på omslaget var ju så söt! Kunderna på Amazon säger att mönstrena är lätta att följa och att Emma Brennan skriver oerhört läsarvänlig. Väskmodellerna verkar solklart uppskattade också. För £8.56 får du hem den här söta väskboken.


The Art of Manipulating Fabric av Collette Wolff.
Den här boken har jag funderat på att köpa ett tag nu. Den tar upp en mängd olika sätt att arbeta me tyg på ett tredimensionellt plan. genom att rynka, vecka och fläta kan man få en mängd olika effekter med ett tyg som annars kanske inte alls hade varit mycket att titta på. På BookDepositorys sida för produkten finns det några exempelsidor att titta på där man kan se några av de tydliga illustrationerna som finns i boken. Den här boken låter verkligen inspirerande! De kostar £13.86.

Sen vill jag passa på att påminna om en bok jag nämnde alldeles i början av min blogg, The Complete Encyclopedia of Needlework av Thérèse de Dillmont som är ett måste för alla som är intresserad av sömnad och andra textila handarbeten. Den verka tyvärr vara slutsåld på BookDepository men jag köpte den på Adlibris och det går minst lika bra. Ett av de bästa bokköpen jag gjort.


Inga kommentarer: