onsdag 12 november 2008

Lillgulls utmaning!

Jag blev utmanad av Lillgull och jag är inte den som är den så jag plockar upp den kastade liljevita handsken!

Utmaningen är enkel:
* Länka den som utmanat dig och sätt in dessa regler på din blogg.
* Berätta 7 saker om dig själv, både alldagliga och knäppa.
* Utmana 7 st i slutet av inlägget genom att nämna deras namn och länka till dem.
* Låt dem få veta att de har blivit utmanade genom att lämna en kommentar i deras blogg

1. Jag kan inte dricka orange läsk. Samma färg på en icke kolsyrad dryck går hur bra som helst men just kolsyrat OCH fanta-färgat ger mig fruktansvärt lidande resten av dagen. Det värsta av allt? Att det är helt och hållet psykiskt. Jag känner på smaken med en gång vilken färg det är på läsken och när jag väl konstaterat att jag hade rätt så är hela dagen körd. Jag har ingen aning om varför det är såhär men en gissning är väl kaske att jag föråt mig på apelsiner när jag var liten och drack för mycket fanta. Det går säkert att "bota", men jag ser ingen större poäng i att göra det. Man kan nog leva ett rätt bra liv även utan orange gift.

2. Jag har sedan några veckor tillbaka slutat äta livsmedel som innehåller med än 5% kolhydrater och i gengäld tillsatt jättemycket fett i min diet jämfört med förut. Det är en så kallad LCHF-diet. Av flera anledningar, men främst för att jag vill gå ner i vikt och må bra kroppsligt. Än så länge har mina blodsockerfall som ofta förstört en annars trevlig dag helt försvunnit, likaså sötsug och magproblem. Sen om jag går ner i vikt eller inte får tiden utvisa. I korta drag rent matmässigt innebär det att jag inte får äta bröd, pasta, ris eller något annat som är gott, men desto mer av allt som alltid varit så förbjudet innan: fläsk, röd mjölk, fet grädde och smör. Gissa om det kändes absurdt första veckan....

3. När jag gick i högstadiet fick jag mer eller mindre böna och be om att inte bli underkänd i syslöjd. Det kan vara svårt för många att tro men så var det. Då var det inget jag var det minsta intresserad av och framförallt fick jag inte göra på mitt eget sätt. Tänk om hon kunde inspektera min garderob och mitt hem idag. Elle nej förresten, det vill jag verkligen inte, då skulle hon ser hur hemskt mycket jag fuskar!

4. När jag var 17 ville jag pierca läppen. Mamma sa blankt nej och vi hade ett stort gräl den kvällen.
-Jag vill fan pierca mig!
-Fan heller! Det är jättefult!
-NÄHÄ! Då ska jag fan ha en tatuering istället då!
-Ja skaffa en tatuering då! Hellre än en ful ring i läppen!
-Ok! Vart är hans jävla telefonnnummer då?
-Här!
-Då åker vi!
Och senare den kvällen åkte vi hem till Tom, en väldigt duktig tatuerare som vid tillfället inte hade öppnat salong ännu utan tatuerade hemma i sitt sovrum. Resultatet blev en svart tribalros på höger skuldra, en symbol för klan Toreador ur rollspelet Vampire:The Masquerade. Enkelt beskrivet för den som inte är insatt står rosen för konstnärlighet och skönhet. Jag har fortfarande inte ångrat mig.

5. Jag dansar magdans. Jag har gjort det i 3 terminer nu. De första två terminerna var det 1 timme i veckan plus sporadisk övning hemma. Den här terminen dansar jag 2½ timme varje måndag eftersom jag går både nybörjarkursen och fortsättningskursen. Om jag får säga det själv så är jag rätt duktig också. Merparten av min mp3-samling består av arabisk musik och min externa hårddisk är fylld av orientaliska dansfilmer,instrktionsfilmer och videoklipp från uppvisningar. Jag är såld på orientalisk dans, ingenting får mig att leva upp, känna mig stark och vacker och bara njuta av rytmerna som att dansa.

6. Jag älskar att läsa, men i perioder kan jag inte koncentrera mig alls. När jag har en "bra" läsperiod läser jag ut en bok per dag och ibland mer.

7. Jag använder inte schampo. Jag snubblade över lite information i somras om schampofritt hår och insåg snabbt att merparten av alla hårprodukter är bluff och båg. Schampo är skadligt för mitt hår, min hud och utan tvekan för naturen. Jag slutade med schampo och fick en bättre hårbotten och huden på min rygg som alltid haft mycket eksem blev betydligt friskare. Inte nog med det, mitt hår är friskare och växer snabbare än någonsinn förr. Strax före midsommar tvättade ja för sista gången med schampo och mitt hår har växt fruktansvärt mycket sedan dess. Sist jag skulle klippa mig sa frisören att det inte finns några slitna toppar att ta bort egentligen. Jag tänker inte skriva något långtråkigt om hur det funkar och vad man ska tänka på, därför att allt har redan sagts så väl på detta forum:
Lockig.se - forumet

Det var mycket svårare än jag trodde att hitta 7 saker att skriva men jag tog det lite som det dök upp i huvudet. Jag har ingen särskillt att utmana så cirkeln kanske slutar här, om ingen vill anta min öppna utmaning såklart. :)

4 kommentarer:

Lillgull sa...

Jag gillar den här utmaningen. Man blir rättmycket insnöad på de grejer man oftast bloggar om, på det här sättet får man liksom veta helt andra saker om den andre. Oh! du Tur att idn mamma stog på sig om piercingen, tatuering är så mycket snyggare! Har du fler?

Deliana sa...

Javisst är det skoj. :) Nej jag har inga flera tatueringar, vet inte om jag ska skaffa heller. Det är ju så svårt att bestämma sig och jag vill ju ha något som matchar med det jag redan har. Jag har några piercingar dock, en ring i näsan som mamma bekostade när jag var 15 eller så, en i tungan och en som spenderar merparten av dagen gömd i en BH.

Kristoffer Lindh sa...

Mustigt med Vampire-tatuering. Jag hade en ordentlig Vampire-period i högstadiet och gymnasiet, men den ebbade ut, det fanns inga att spela med...

Deliana sa...

Ja toreador-rosen är min nördstämpel kan man kanske säga. ;) Min Vampire-period sträckte sig från mitten av högstadiet till efter gymnasiet eller så. Intresset för att spela ebbade ut något eftersom det finns så mycket annat kul att spela också, onödigt att snöa in sig alldeles för mycket. :) Nuförtiden blir det mest Babylon 5, AD&D, Star Wars, Call of Cthulhu, Conan och det SL känner för.