lördag 4 oktober 2008

FF - Fortfarande Finland

Det är det första ärliga solskenet på flera dagar nu. Regnet har dominerad luften merparten av veckan. Idag har det regnat och varit uppehåll till och från. När det regnar målar jag plank eller innerdörrar och så fort det är en stunds uppehåll krattar jag grus.

Att kratta grus är mycket tyngre än man kan tro, men det är den sortens kroppsligt arbete ändå som är skönt. Jag skapar en slags ordning och symmetri på gårdsplanen och min hjärna är fokuserad på enbart det. Det är lite zen-likt, som de där små faten med grus och miniatyr-krattor man ser i folks kontor i hollywood-filmer, med den lilla skillnaden att kroppen värker värre än surströmming luktar.

Nu när det har varit ihärdigt solsken i ett par timmar har jag lyckats kratta färdigt, mer eller mindre. Det stora arbetet är gjort, gruset är jämnt fördelat över hela gården. En grävmaskin gjorde egentligen det grövsta jobbet för några dagar sedan men det blir mycket att kratta ändå om man vill ha det jämnt och fint. Nu återstår mest bara småpill här och var för att bli av med onödiga gropar men jag är ändå i det stadiet att jag kan luta mig förnöjt mot krattan och pusta ut en stund.

Jag har städat huset, flyttat runt och målat planken en gång och ätit. Jag är ensam "hemma" idag. FF. Föräldrafritt, fortfarande finland, fina fisken. Pappa är på älgjakt hela dagen så jag får pyssla med mitt i fred. Jag lagade tacopaj igår och gjorde den stor nog för att lämna lite lunch åt mig själv idag. Allt som allt en superdag. Jag har till och med hunnit spela lite NDS.

Nu har jag vilat klart, ryggen börjar kännas normal igen. Det är dags att fatta krattan och gå in på pillarbetet....

Inga kommentarer: