onsdag 22 oktober 2008

Den fruktade döskallekjolen

Döskalleunderkjolen är klar och jag slarvade hur mycket som helst. Får jag skylla på att jag är sjuk? Sådär söt blev den i alla fall och jag måste erkänna att jag faktiskt gillar den även om jag hade bestämt mig innan jag ens började att jag skulle tycka att den är avskyvärd. Men med en söt tight t-shirt med tryck skulle jag nästan kunna bära upp den och känna mig som mig själv, för jag har mina gothpunkiga dagar, det har jag. Den är inte så ojämn som den ser ut, att den putar åt åt sidan till vänster beror på att Betsy, min provdocka, är mycket mindre än jag och därför nålade jag ihop midjan lite. Såhär i efterhand tänker jag att jag kanske borde gjort det bakåt men jag orkar faktiskt inte ta nya bilder, jag är ju sjuk!

Som underkjol fyller den sitt syfte perfekt också, som ni ser. Kjolen över underkjolen har ni sett i ett tidigare inlägg om just underkjolar, klicka här för att se bilden på den utan underkjol. Precis den formen jag var ute efter och längden blev väldigt lagom för det syfte den är tänkt för. Apropå underkjolar läste jag häromdagen en gammal diskussion på sysidan om hur man gjorde förr, under 60-talet och så. Det kom upp i diskussionen att många gjorde underkjolar av skummgumi, den typen av skumgummi vi kallar för diskduk. Det lät ju väldigt smart, det måste ju hålla formen väldigt bra och kräver säkert mycket mindre arbete än en underkjol sydd i remsor. Personligen föredrar jag nog underkjolar i tyg, kanske mycket för att jag tycker om att lägga ner mycket arbete på det jag gör och tyg är mysigare än skumgummi? Hur som helst är det intressant för den som pysslar mycket med retro mode så här är länken:
Diskussion på Sysidans forum om underkjolar

Nu ska den här sjuklingen gå och lägga sig ner en stund. Det värsta som finns är när man är för sjuk för att orka sitta vid datorn under längre stunder. Usch och fy...



4 kommentarer:

Lillgull sa...

Vad söt dödskallekjolen blev! :) Hur gjorde du nu då när du inte hade din lilla rynkapparat? Fick du sy till Kina eller? Hihihi..
Gud vad bra att du tog upp det där med rynkapparaten! Hade inte du sagt nått hade jag aldrig ens vetat att det fanns!
Apropå tråden på sysidan och skumgummiunderkjolar-(som jag inte tycker verkar varken snygga eller bra)
En sak man faktiskt kan göra för att få en cirkelkjol att bli mer styv som liknar diskduks-metoden men med en mer skräddad touch är att man klär insidan på cirkelkjolen med styv lite lagom tjock fliselin alltså som ett foder kan man säga. :) Kjoltyget blir styvare och faller snyggare, rakt ut och inte kupat....Har man dessutom en underkjol under som hjälper det hela på traven så blir det ju kanon förståss!

Deliana sa...

Jag sydde till Kina OCH tillbaka ska du veta! Och ändå är det bara tre lager tyg i tre rader... Rynkapparater är en gudagåva ska du veta Lillgull. Jag är glad att jag fört in något nytt och positivt i ditt liv :) Att sy kjolar i krinolinstål kan nog också vara en trevlig idé om man vill ha en väldigt specifik form. med lite volanger på dock för att inte få så skarpa linjer vid varje krinolinstål. Apråpå det har jag aldrig sytt en krinolin, ska kanske göra det snart som nytt skoj projekt att blogga om. :)

Lillgull sa...

Fast en krinolin i dagens samhälle är en rätt jobbig tingest att tampas med på buss och tunnelbana! En replik dyker upp i min hjärna från Göta Kanal,-Du den sorten är inte hopfällbar!
Du ska bara veta vad många sura blickar jag får i kollektivtrafiken för att min underkjol tar lite mer än en sittplats ifall jag inte samlar ihop den såklart... Den har ju en fluffig tendens att breda ut sig lite, vilket jag bara tycker är charmigt. Att det ska bli så sura miner för det begriper jag inte eftersom jag är en trevlig person som ifall jag ser att nån är på väg att sätta sig självklart flyttar ihop mig så att personen ifråga får plats... MEN är det en sån där MR WEALTHYPANTS så får han sitta nån annanstans, usch!!! :)hahahaha...

Deliana sa...

Jotack, för att inte tala om att gå in i butiker och kämpa för att inte välta allting.. Den saken lär knappast bli lättare med krinolin ;) men krinolin kan vara skoj till fotoshoots eller modevisningar om inget annat. :)