måndag 15 september 2008

Ny säng och modda dina ikea-möbler!

I helgen var jag med mina föräldrar på en shoppingrunda i Västerås. I huvudsak ville jag elta sömnadsmaterial på loppisarna men jag hade också ärende till Ikea och tur var väl det. På fyndavdelningen hittade jag Sängstommen noresund för 350 kronor. Åtminstone var det det jag trodde att jag hittade. Det var egentligen bara gavelparet utan sängsidor och när jag väl insåg det var det för sent. Det som köps på fynd kan man inte lämna tillbaka och kundtjänstpersonalen talade om för mig att sängsidorna köper man separat och kostar 400 kronor.

Jag var SÅ besviken. För 750 kronor kändes sängen inte alls längre som ett bra köp efterso jag ändå tänker köpa en ny säng när jag har hittat en som passar mig och det här bara skulle hålla mig nöjd med sovrummet tills jag väl bestämt mig. Dagen därpå åkte mina föräldrar till Västerås igen och som tur var kikade dom in på Ikeas fyndavdelning i hopp om att hitta sängsidor till fyndpris, vilket dom gjorde. De kostade 200 kronor, vilket är hälften av orginalpriset och plötsligt kändes sängen som ett helt ok köp igen.

Nöjd och glad började jag montera sängen helt själv och otroligt nog så gick det smärtfritt. Inte för att det är svårt att montera en sängstomme men det är lite knepigt att lyfta i själva madrassen utan hjälp. Med lite finsk sisu gick det hur bra som helst så nu står den där, monterad och klar. Söngen känns högre, stabilare och konstigt nog bekvämare. Det där sistnämnda är ju enbart psykologiskt för det är ju faktiskt samma madrass som innan.

För några år sedan hade jag en Ikea Tromsnes sängstomme och den var väldigt vacker men hade sina brister konstruktionsmässigt. Jag vet inte hur det var med andra sängstommar från Ikea på den tiden men sängsidorna var mer eller mindre bara balkar som inte hängdes upp på annat sätt än med skruvar. Det nötte ju oerhört mycket på både gäng och skruv med tiden och sängen blev, tyckte jag, ganska så ostabil efter inte alls många års användning.

Den sängstommn jag köpte nu i helgen har däremot en betydligt stadigare konstruktion. Sängsidorna har i varsin ände en vinkel rakt ner som går ner i ett spår på gavlarna, sen sätter man en skruv genom spåret och vinkeln, så att säga. Det innebär att skruven inte utsätts för samma belastning alls. Det här tycker jag är ett oerhört stort plus rent konstruktionsmässigt mot den Tromsnes jag hade en gång i tiden.

Jag saknar dock min tromsnäs-säng. Även om den hade brister i konstruktionen så tycker jag att den är långt vackrare än Noresund. Den hade en mycket enklare och klassisk design, mässingsknopparna var verkligen pricken över i och skulle se fantastiska ut i mitt sovrum just nu. Noresund är lite väl plottrig och krussidullig för min smak egentligen men jag är svag för den svarta metallen.

Jag har planer på att göra ett litet så kallat Ikea-hack på den dock. Knopparna går att skruva loss och jag har funderingar på att spraylackera dom i mässing eller guld. Själva gavlarna tänkte jag sy ett "överdrag" för, att hänga över de raka delarna av gaveln. Eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska förklara så slängde jag ihop en snabb illustration på vad jag menar. Som ni ser är jag inget grafikgeni men jag lyckades kanske illustrera vad jag menar göra. Tygvalet har jag inte bestämt än, det får vänta tills jag möblerat om och bestämt mig för vart allt ska stå och vilka färger som ska finnas runtomkring. Även om jag har en ganska stark idé om hur jag vill ha allt när det är färdigt så väntar jag hellre med de små detaljerna tills jag verkligen har allt klart. Saker som jag tycker låter fantastiska ihop med väggfärg och möblering nu kanske inte alls passar så bra ihop som jag visualiserat det.

Att piffa till sina möbler och göra dom personliga är mitt hetaste inredningstips förresten. Det krävs inte mycket för att förvandla en dussinvara från Ikea eller en sliten byrå från ett loppis till en unik och flärdfull (jag hatar det där ordet) möbel. Mitt exempel på sängen Noresund förvandlar verkligen sängen till en helt annan möbel när det väl är klart. När jag själv sitter och jämför min klumpiga illustration med originalbilden så ger sängen ett helt olikt intryck än innan. Jag upplever den nya versionen som mer klassisk, romantisk och lyxig medan originalet ärligt talat känns ganska så billigt vilket det ju också är. Faktum är att sängen känns mycket mer som min gamla flamma Tromsnes när den är omstylad. Missförstå mig inte, jag tycker att Noresund är vacker som den är, jag bara tycker om att piffa till saker lite extra.

Jag vill passa på att tipsa om bloggen IKEA Hacker som bjuder på en del väldigt bra idéer.
Ikea hacker

Det var allt från mig idag, tipsa gärna om dina egna ikea hack!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
jag har också köpt två jättefina sänggavlar i järn, vita med guldknoppar, jättetjusiga! köpte på loppis
det fanns inte några sängsidor med så nu vet jag inte hur jag ska få tag på såna
det ska vara av den konstruktionen som man hänger
om du har tips på var jag kan hitta sådana kan du väl höra av dig
till mig
min email är shismona@hotmail.com
hälsn. Nina