onsdag 3 september 2008

The Complete Encyclopedia of Needlework


Jag har inte många böcker som är sömnadsrelaterade ännu, det är otroligt nog först i år som jag börjat köpa sömnadsböcker. Jag tror på internet, det finns information och instruktioner för allt där ute men jag tycker ändå att inget slår att kunna sitta och bläddra i en fysisk bok för att få lite inspiration. Dessutom måste man ju vara förberedd inför den stora apokalypsen, i en efter-katastrofen-värld kanske man inte har tillgång till internet. Med konserver, vattenrenare och sömnadsböcker klarar man allt i den krävande postapokalypsmiljön. Jomen, så är det.

Det bästa köpet jag hittills gjort är "The complete encyclopedia of needlework" av Thérèse de Dillmont som är 702 sidor tjock och rymmer mer än tusen välgjorda illustrationer på hur man gör det mesta som involverar nål och tråd. Det mest fantastiska med den här boken är att den skrevs 1884 och är precis lika relevant idag för den som älskar sömnad och handarbete. Boken tar upp vanlig handsömnad, lagning av tyger och sömmar, broderi av olika slag, macrame, frivoliteter, knyppling, stickning, virkning med mera.

Boken är fylld av väldigt tydliga illustrationer, många som komplement till de skrivna instruktionerna men också exempel på och inspiration till vad man kan göra med teknikerna.
Jag tycker spciellt om illustrationerna på olika broderitekniker och typiska motiv. Inte för att jag är väldigt intresserad av broderi sedan tidigare, men med den här boken som stöd blir jag faktiskt sugen på att prova lite. Detsamma gäller macrame, knyppling, applikationsteknik och allt annat som står i boken. man blir bara så förbannat inspirerad när man ser hur enkelt det egentligen är, så länge man bara har begripliga instruktioner att gå efter och det har jag ju nu...'


Det enda negativa jag har att säga om boken är nog att illustrationerna inte alltid sitter ihop med texten de berör. Ofta när man ska titta på en illustration för ett speciellt stycke får man bläddra tillbaka några sidor. Jag gissar att det har något att göra med en ekonomisk layout av bilder i relation till text, men jag är ingen expert. Det är ett störande moment, men inte tillräckligt för att ge den minuspoäng.

Precis som alla mina andra böcker numera så köpte jag mitt exemplar på Adlibris och jag vill gärna tipsa om att den just nu kostar 121 kronor, vilket är ett superfynd tycker jag. Jag tror att mitt exemplar kostade runt 160 när jag köpte den och redan då var den ett fynd i mina ögon. Boken är i pocketformat, även om jag tvivlar på att den får plats i någons ficka med sina 702 sidor.... Klicka gärna på bilderna i det här blogg inlägget för att se dom i större format. Tänk att illustrationerna hjälpt människor att förstå sig på handarbete sedan 1884! Det känns så spännande att tänka på att för hundra år sedan satt säkert en 25-årig kvinna som jag och försökte lära sig att brodera med hjälp av den här boken. Eller ja, på den tiden lärde sig troligtvis de flesta att göra allt det här av sina mammor och mormödrar, men boken prydde säkerligen många hyllor för inspiration åtminstone.

Har du den här boken? Tyckte du om den lika mycket som jag? Inte för att jag tror att jag har några läsare ännu, men i alla fall. Det vore kul att höra vad du tycker om den här boken om du läst den. :)

Inga kommentarer: